افزایش رشد اقتصادی و نرخ پایین تورم درعربستان سعودی هم‌زمان با افزایش دارایی‌های خارجی

عربستان سعودی پس از سوییس در رتبه دوم کمترین نرخ تورم قرار گرفت

نمایی از سالن کنسرت مرایا در شهر باستانی العلای عربستان سعودی، ۱۹ فوریه ۲۰۲۳‌ــ AFP

عربستان سعودی که از کشورهای گروه ۲۰، نهادی متشکل از بزرگ‌ترین اقتصادهای جهان، به شمار می‌رود، یکی از پایین‌ترین نرخ‌های تورم را در میان این کشورها داشته است.

بنا بر گزارشی که الشرق‌الاوسط منتشر کرد، شاخص قیمت مصرف‌کننده در عربستان سعودی یا تورم در ماه ژانویه در مقایسه با ماه مشابه در سال ۲۰۲۳ که ۳.۴ درصد بود، به سالانه ۱.۶ درصد رسید. هرچند کمی بالاتر از میزان آن در دسامبر ۲۰۲۳ بود که نرخ ۱.۵ درصد را ثبت کرد.

پادشاهی عربستان سعودی به رغم این افزایش اندک، در میان کشورهای گروه ۲۰ با کمترین نرخ تورم، در رتبه دوم پس از سوییس قرار گرفت که فقط ۱.۳ درصد افزایش تورم را به ثبت رسانده است.

اداره کل آمار عربستان سعودی درباره جزئيات افزایش نرخ تورم در این کشور توضیح داد که بخشی از آن به علت افزایش قیمت مسکن و همچنین بخش اوقات فراغت و فرهنگ بوده است. در مقابل، قیمت حمل‌ونقل ۱.۱ درصد کاهش یافت و قیمت کالاها و خدمات شخصی متفرقه نیز سیری نزولی داشت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در ماه ژانویه، شاخص قیمت مصرف‌کننده نسبت به دسامبر ۲۰۲۳ افزایش جزئی سه دهم درصدی را نشان می‌دهد.

تورم در عربستان سعودی در دسامبر ۲۰۲۳ با ثبت ۱.۵ درصد در مقایسه با نرخ ۱.۷ درصد در ماه نوامبر، به کمترین میزان در ۲۳ ماه گذشته رسید.

به این ترتیب داده‌های سال ۲۰۲۳ نرخی پایین‌تر از براوردهای وزارت دارایی عربستان سعودی را نشان می‌دهد که پیش‌بینی کرده بود نرخ تورم در سال ۲۰۲۳ به ۲.۶ درصد برسد.

 دولت عربستان سعودی برای مهار افزایش قیمت‌ها، تعیین سقف قیمت بنزین، افزایش سطح ذخایر مواد غذایی و همچنین حمایت از برنامه‌های اجتماعی اقدام‌ها و سیاست‌های پیشگیرانه‌ای اتخاذ کرده است.

داده‌های اقتصادی نشان می‌دهد که این پادشاهی طی سال‌های گذشته در راستای تنوع‌بخشی به اقتصاد و پیشبرد برنامه‌های توسعه‌محور، دستاوردهای چشمگیری داشته و سهم نفت در تولید ناخالص داخلی آن به‌طور قابل‌ملاحظه‌‌ای کاهش یافته است.

شبکه خبری العربیه روز پنجشنبه اول فوریه (۱۲ بهمن‌) در گزارشی به‌ نقل از یافته‌های مرکز سنچری فایننشال (Century Financial)، نوشت که وابستگی دولت عربستان سعودی به منابع نفتی طی سال‌های ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۲ به‌طور قابل‌ملاحظه‌ای کم شده است.

بر اساس داده‌های اقتصادی، بین سال‌های ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۰ به‌طور متوسط ۸۰ درصد از درآمد عربستان سعودی از محل فروش منابع انرژی تامین شده که این رقم در فاصله سال‌های ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۲ به ۵۷ درصد کاهش یافته است.

در همین حال، دارایی‌های عربستان سعودی در خزانه‌های ایالات متحده آمریکا برای پنجمین ماه متوالی افزایش یافت و در ماه دسامبر نسبت به نوامبر، با ۲.۹۶ درصد افزایش به ۱۳۱.۹ میلیارد دلار رسید.

به گزارش عرب‌نیوز، داده‌هایی که وزارت خزانه‌داری ایالات متحده منتشر کرده، نشان می‌دهد که عربستان سعودی در ماه دسامبر ۲۰۲۳ در میان بزرگ‌ترین سرمایه‌گذاران در رتبه شانزدهم قرار گرفته است. این گزارش همچنین فاش کرد که ارزش اوراق قرضه این پادشاهی در مقایسه با ۱۱۷.۵ میلیارد دلار و ۱۱۷.۱ میلیارد دلار در ماه‌های اکتبر و سپتامبر، در ماه نوامبر به ۱۲۸.۱ میلیارد دلار رسیده است.

بر اساس این داده‌ها، سبد خزانه‌داری عربستان سعودی شامل اوراق قرضه بلندمدت به ارزش ۱۰۷.۷ میلیارد دلار است که ۸۲ درصد از ارزش کل است و ارزش اوراق قرضه کوتاه‌مدت پادشاهی هم در ماه دسامبر به ۲۴.۲ میلیارد دلار رسید که ۱۸ درصد از ارزش کل را تشکیل می‌دهد.

این تجزیه و تحلیل نشان داد که در ماه دسامبر ژاپن بزرگ‌ترین سرمایه‌گذار در اوراق قرضه خزانه ایالات متحده بوده که دارایی آن در مجموع ۱.۱۳ تریلیون دلار اعلام شده است و پس از آن، کشورهای چین و بریتانیا با سرمایه‌گذاری به ارزش ۸۱۶.۳ میلیارد دلار و ۷۵۳.۷ میلیارد دلار قرار دارند.

 لوکزامبورگ با دارایی به ارزش ۳۷۰.۷ میلیارد دلار جایگاه چهارم را دارد، در حالی که کانادا و ایرلند به ترتیب با دارایی به ارزش ۳۳۶.۱ میلیارد و ۳۲۳.۳ میلیارد دلار در جایگاه پنجم و ششم قرار گرفته‌اند.

گزارشی که بانک مرکزی عربستان سعودی در ماه ژانویه منتشر کرد، نشان داد که سرمایه‌گذاری این بانک در اوراق بهادار خارجی در پایان دسامبر ۲۰۲۳ به یک تریلیون دلار رسیده است. در آن گزارش اشاره شد که بانک مرکزی عربستان سعودی ۳۶۱.۷۵ میلیارد دلار هم به عنوان سپرده نزد بانک‌های خارج از این کشور دارد.

بیشتر از اقتصاد